Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Architektonická studie sakrálního objektu Brno - Líšeň
Mádr, Marián ; Žalmanová, Petra (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Předmětem diplomové práce je návrh novostavby římskokatolického kostela se zázemím, který se bude nacházet v městské části Brno-Líšeň, v severozápadní části katastrálního území Líšeň, na svažité parcele, mezi ulicemi Horníkova a Molákova, v blízkosti střediska mládeže (“Saleska“). Kostel bude sloužit římskokatolické kongregaci Selesiánů, kteří se věnují výchově a práci s dětmi a mládeží. Kostel bude zasvěcen třetí Božské osobě Duchu Svatému. Hlavní důraz je kladen na kostel, jako na místo setkávání se ve společenství věřících, ale zároveň i tiché a klidné místo pro setkání s Bohem. V návrhu dále bude uvažováno s vybudováním farního centra, které by mělo být místem pro setkávání farníků při různých akcích s možností ubytování Salesiánů. Idea vychází z hlavních symbolů Salesiánů. Návrh je koncipován na myšlence domova, kruhu, symbolizujícího rodinou atmosféru. Odvíjí se od třech pilířů. Rozumu, náboženství a laskavosti, stojící na trojúhelníkovém podkladu, které slouží jako body k vytvoření společenství ohraničené kružnicemi. Toto společenství je vymezeno třemi kruhovými úsečemi ve formě železobetonových nosných konstrukcí, kde každá z nich představuje jednu z božských osob Svaté trojice. Boha Otce, Boha Syna a Boha Ducha Svatého. Mezery mezi konstrukcemi slouží k takovému prosvětlení, které neodvádí pozornost z kostela do vnějšího okolí a zachovává v interiéru klid a duchovno.
Křivoklátská archa
Čepeláková, Hana ; Ottová, Michaela (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Diplomová práce "Křivoklátská archa" monograficky zpracovává problematiku pozdně gotického oltářního retáblu, který je součástí intaktně pojatého prostoru hradní kaple na Křivoklátě. Umělecké dílo vynikající úrovně zkoumá autorka především v kontextu středoevropské tvorby druhé poloviny 15. století a srovnává ho s výtvarnými památkami stejné časové vrstvy na území Čech. Dále se, mimo jiné, pokouší objasnit také problematiku ikonografického určení oltáře, které je již dlouhou dobu středem badatelské pozornosti. Přesto se tato práce zaměřuje především na sochařskou výzdobu Křivoklátské archy s cílem objasnit její slohová východiska a dobu vzniku. Téma představuje významné dílo vzešlé z prostředí pražského jagellonského dvora.
Architektonická studie sakrálního objektu Brno - Líšeň
Mádr, Marián ; Žalmanová, Petra (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Předmětem diplomové práce je návrh novostavby římskokatolického kostela se zázemím, který se bude nacházet v městské části Brno-Líšeň, v severozápadní části katastrálního území Líšeň, na svažité parcele, mezi ulicemi Horníkova a Molákova, v blízkosti střediska mládeže (“Saleska“). Kostel bude sloužit římskokatolické kongregaci Selesiánů, kteří se věnují výchově a práci s dětmi a mládeží. Kostel bude zasvěcen třetí Božské osobě Duchu Svatému. Hlavní důraz je kladen na kostel, jako na místo setkávání se ve společenství věřících, ale zároveň i tiché a klidné místo pro setkání s Bohem. V návrhu dále bude uvažováno s vybudováním farního centra, které by mělo být místem pro setkávání farníků při různých akcích s možností ubytování Salesiánů. Idea vychází z hlavních symbolů Salesiánů. Návrh je koncipován na myšlence domova, kruhu, symbolizujícího rodinou atmosféru. Odvíjí se od třech pilířů. Rozumu, náboženství a laskavosti, stojící na trojúhelníkovém podkladu, které slouží jako body k vytvoření společenství ohraničené kružnicemi. Toto společenství je vymezeno třemi kruhovými úsečemi ve formě železobetonových nosných konstrukcí, kde každá z nich představuje jednu z božských osob Svaté trojice. Boha Otce, Boha Syna a Boha Ducha Svatého. Mezery mezi konstrukcemi slouží k takovému prosvětlení, které neodvádí pozornost z kostela do vnějšího okolí a zachovává v interiéru klid a duchovno.
Atypické zobrazování Nejsvětější Trojice na území Regni Hungariae ve středověku
Zemanová, Anna ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zvláštním typem zobrazení Nejsvětější Trojice. Středověcí umělci byli postaveni před nelehký úkol ztvárnit trojjediného Boha (tři různé osoby jedné podstaty) v obrazu tak, aby bylo naplněno trinitární dogma. S tímto těžkým úkolem se vyrovnávali různě. V první části se práce zabývá vývojem, ustálením až po konečné přijetí tzv. "Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry". Zároveň je jakýmsi úvodem do problematiky tohoto křesťanského mystéria. Druhá část je zaměřená na vývoj jednotlivých ikonografických typů, známé analogie, trojiční symboliku aj. Na území dnešního Slovenska se nachází toto vyobrazení ve třech lokalitách (Žehra, Ochtiná, Rákoš), které budou představeny ve čtvrté kapitole. Zvláštní pozornost je navíc věnována unikátnímu vyobrazení rákošské Trojice.
Rozbor trojiční teologie v osmém kázání na Píseň písní Bernarda z Clairvaux
Macek, Karel ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Pospíšil, Ctirad Václav (oponent)
Kázání na Píseň písní Bernarda z Clairvaux patří v tradici výkladů Písně písní mezi nejznámější. Osmé kázání vybočuje tím, že zde autor uplatňuje analogický výklad textu nikoliv na vztah Boha a člověka či církve, nýbrž na Osoby Otce a Syna, přičemž jejich vztah, pro který využívá metafory polibku, identifikuje s Duchem svatým. Tato bakalářská práce si klade za cíl osmé kázání zevrubně prozkoumat. Nejprve je vyložen širší kontext, tedy údaje týkající se biblického textu, Bernardova života, jakož i pojmy a struktury z dogmatické, především pak trojiční teologie. Celý tento kontext je pak využit při vlastní četbě a následném rozboru zkoumaného textu. Práce představuje dva hlavním výsledky, a sice poukazuje jednak na dvojí uplatnění analogie jsoucna, jednak na souvislost mezi zkoumaným textem a trinitologií Richarda od svatého Viktora.
Poutní kostel Nejsvětější Trojice v Trhových Svinech
Nedbalová, Alice ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Alice NEDBALOVÁ: Poutní kostel Nejsvětější Trojice v Trhových Svinech (diplomová práce na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze), Praha 2012 Anotace Diplomová práce se zabývá poutním kostelem Nejsv. Trojice u Trhových Svin. Práce pojednává o kostele monograficky, zaměřuje se na jeho vznik, dobové pozadí a na donátory stavby a uměleckou hodnotu kostela. Práce zpracovává architekturu kostela, nejen její popis, ale hledá také možné vzory a analogie, které nachází hlavně v bavorské tradici poutních kostelů jako například Kappel u Waldsassen. Zajímavým jednotícím prvkem je ikonografie Nejsv. Trojice, která se odráží jak v architektuře, tak ve výzdobě kostela-ve freskách a mobiliáři. Tento ikonografický koncept je důmyslně promyšlen, trojiční symbolika, hlavně číslo tři a motiv trojúhelníka, se zde vícekrát opakuje. Cenným dílem je hlavní oltář od Matěje Václava Jäckela, který pro kostel zhotovil pravděpodobně také kazatelnu. Fresky oslavující Nejsv. Trojici pocházejí od Carla Bonanelli, jež působil v nedalekých Českých Budějovicích. Kostel je zajímavým výsledkem barokních principů sjednocující teologii s konečným uměleckým provedením díla. Nesmíme také zapomenout barokní cítění v otázce působivého zasazení do krajiny. Poutní místo Trhové Sviny Nejsvětější Trojice Baroko Barokní poutě
Křivoklátská archa
Čepeláková, Hana ; Ottová, Michaela (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Diplomová práce "Křivoklátská archa" monograficky zpracovává problematiku pozdně gotického oltářního retáblu, který je součástí intaktně pojatého prostoru hradní kaple na Křivoklátě. Umělecké dílo vynikající úrovně zkoumá autorka především v kontextu středoevropské tvorby druhé poloviny 15. století a srovnává ho s výtvarnými památkami stejné časové vrstvy na území Čech. Dále se, mimo jiné, pokouší objasnit také problematiku ikonografického určení oltáře, které je již dlouhou dobu středem badatelské pozornosti. Přesto se tato práce zaměřuje především na sochařskou výzdobu Křivoklátské archy s cílem objasnit její slohová východiska a dobu vzniku. Téma představuje významné dílo vzešlé z prostředí pražského jagellonského dvora.
Propojení duchovních proudů východu a západu a křesťanský aspekt v učení O.M. Aivanhova.
AVRAMOVA, Radka
Tato práce pojednává o učení bulharsko-francouzského filosofa, pedagoga a duchovního učitele Omraama Mikhaëla Aivanhova. Je rozdělena na několik tématických kapitol, zaobírajících se vždy určitým filosoficko - duchovním tématem tak, jak je o něm pojednáváno v Aivanhovově učení. Mezi těmito tématy jsou například: Stvoření, Dobro a zlo, O Bohu, Ježíš a Kristus, Reinkarnace, Duše, Vzkříšení, Svatá Trojice. Aivanhov přistupuje k těmto tématům neotřele, nedogmaticky a vždy klade důraz na to, aby mohlo jeho učení být prakticky využito k práci člověka na sobě samém. Nesnaží se držet nějaké tradice ani uměle synkretizovat, spíše vidí různé úrovně stvoření a jeho Stvořitele jako realitu, jejíž zákony a principy jsou univerzální. A posláním člověka je podle Aivanhova tyto zákony a principy objevovat a žít s nimi v souladu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.